Skal du ansætte din første medarbejder? Sådan finder du den rigtige!
Efter længere tids økonomisk træghed har vi de seneste måneder kunnet se flere positive meldinger i Danmarks løbende nyhedsstrøm.
Forbrugertilliden er stigende, antallet af arbejdsløse er faldende og generelt begynder der at brede sig en mere optimistisk stemning omkring fremtidsudsigterne i det danske erhvervsliv. Det er rigtig godt nyt, både for danskerne generelt og for virksomhederne, for hvem nyhederne sandsynligvis vil være ensbetydende med et større antal ansættelser i den kommende tid.
At ansætte en medarbejder er imidlertid en aktivitet, der både er tidskrævende og fylder meget i budgettet, især hvis din virksomhed er en iværksættervirksomhed, der skal ansætte sin første medarbejder. I denne måneds nyhedsbrev hjælper vi dig derfor med nogle af de overvejelser, der skal gøres i starten af processen, så du kan finde frem til den helt rigtige medarbejder fra start.
En klar job- og personprofil: Afgørende for en vellykket ansættelse
For at kunne udpege den rigtige kandidat til jobbet, er det vigtigt, at du som det første gør dig klart, hvilken funktion eller hvilke funktioner en ansat skal have i virksomheden. Har du brug for en specialist i produktionen eller vil du have gavn af en mere allround medarbejder, der kan bidrage med inputs til virksomhedens løbende udvikling?
Du bør formulere en klar jobbeskrivelse, hvor du gør det klart, hvilke faglige kompetencer og personlige egenskaber der skal kendetegne din kommende medarbejder, og hvor du beskriver den hverdag og det samspil, der skal foregå i den udvidede virksomhed. Husk også i den sammenhæng at faglighed er en ting, mens det også er afgørende for et succesfuldt forløb, at jeres personligheder supplerer hinanden. Tænk derfor tilbage på tidligere samarbejder og overvej, hvilken persontype du vil kunne skabe de bedste resultater sammen med.
Hvordan kommer du i kontakt med din kommende medarbejder?
Når stillingsbeskrivelsen ligger fast og du er klar over, hvilken type du er ude efter, skal du i gang med at etablere kontakt til et felt af potentielle medarbejdere. Der er flere måder at gribe dette rekrutteringsarbejde an, og hver måde har sine fordele og ulemper:
Netværksansættelse: Igennem dit professionelle liv har du sikkert opbygget et stort netværk, og det kan være, at du allerede kender den helt rigtige medarbejder. At ansætte igennem sit netværk giver den fordel, at du på forhånd har et godt kendskab til den potentielle kandidat, og måske er I vant til at arbejde sammen.
Til gengæld skal du overveje, om kandidatfeltet bliver for indsnævret ved kun at se internt i dit netværk. Selvom du kender en, og ved, at han eller hun er dygtig, er det ikke sikkert, at du har fat i den bedste kandidat til jobbet.
Annoncer på jobportaler, relevante fagblade o.l.: Hvis du vil åbne feltet af potentielle medarbejdere maksimalt, kan du overveje at indrykke en jobannonce på diverse online jobportaler, på LinkedIn, i fagforeningsblade og på lignende platforme. Fordelen er, at alle interesserede får mulighed for at søge din stilling, hvorved du sandsynligvis vil blive bragt i kontakt med meget kompetent arbejdskraft, og derudover kan annoncerne have en markedsføringsværdi, da de signalerer en velfungerende virksomhed i vækst.
Til gengæld skal du være forberedt på et stort arbejde, alene med at håndtere de mange ansøgninger du får, hvilket kan være en træls opgave oveni det i forvejen store arbejde med at holde din virksomhed kørende
Ekstern rekruttering: Løsningen for dig?
Alternativt kan du overveje en kombination af strategierne, ligesom du kan vælge at outsource rekrutteringsarbejdet til en konsulent, der til dagligt arbejder med sådanne opgaver.
Sidstnævnte strategi vil naturligt øge udgifterne forbundet med processen, men det frigiver energi til dit eget arbejde og giver mulighed for at udnytte netværk og ekspertise hos en person, der kender til din branche og udfordringerne, der er forbundet med rekruttering.
På denne måde sikrer du dig bedre imod fejlansættelser, og ofte vil du kunne finde konsulenter, der både kan hjælpe med denne indledende del af rekrutteringsarbejdet og med det administrative arbejde, der efterfølgende bliver en del af at have en ansat.